Σάββατο, 31 Ιανουαρίου 2015

Η λειτουργία του Ιπποδρόμου αποτελεί κομμάτι της Ιστορίας της Καλλιθέας





Η λειτουργία του Ιπποδρόμου αποτελεί κομμάτι της Ιστορίας της Καλλιθέας

Η σύγχρονη Καλλιθέα έχει συνδέσει το όνομα της με την λειτουργία του Ιπποδρόμου, που λειτούργησε απο το 1924 έως το 2003. Ακόμη θυμούνται οι κάτοικοι, τις βόλτες των αλόγων στους δρόμους της νότιας Καλλιθέας. Η λειτουργία του Ιπποδρόμου αποτελεί κομμάτι της Ιστορίας της πόλης.
Σήμερα, στο χώρο του πρώην Ιπποδρόμου, κατασκευάζεται η Εθνική Βιβλιοθήκη από το Ιδρυμα Σταύρου Νιάρχου.

Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΥ (1925)

Στις Τζιτζιφιές, στο νοτιοανατολικό άκρο της Καλλιθέας, στο Φαληρικό Δέλτα, στη συμβολή των λεωφόρων Συγγρού και Ποσειδώνος, κατασκευάστηκε και λειτούργησε από το 1925 μέχρι το 2003 ο Ιππόδρομος του Φαλήρου, η μοναδική πίστα ιπποδρομιών στην Ελληνική επικράτεια. Καταλάμβανε έκταση 260 στρεμμάτων και διέθετε τρεις χώρους φιλοξενίας των επισκεπτών (Περίπτερο, Α’ και Β’ Θέση), κυκλική πίστα στίβου ιπποδρομιών μήκους 1.700 μέτρων  και εγκαταστάσεις για τον σταβλισμό των αλόγων.

To 1924 η Προνομιούχος Ελληνική Εταιρεία Ιπποδρομιών ξεκίνησε τις εργασίες για την ανέγερση ιπποδρόμου στην περιοχή του Φαληρικού Δέλτα, σε έκταση 300 στρεμμάτων, που παραχωρήθηκε από το Δημόσιο. Επρόκειτο για την εξαιρετικά ελώδη περιοχή στα νότια του οικισμού της Καλλιθέας, κοντά στην παραλία των Τζιτζιφιών. Αρχικά διαμορφώθηκε ο ελλειψοειδής στίβος που στρώθηκε με άμμο θαλάσσης, προκειμένου να καλυφθεί το ελώδες υπέδαφος. Γύρω από τον στίβο υψώθηκαν εξέδρες για τους θεατές. Η εξέδρα των επισήμων διέθετε ειδικά διαμορφωμένα θεωρεία.

Οι πρώτοι ιπποδρομικοί αγώνες διεξήχθησαν στις 20 Απριλίου 1925. Από τότε οι ιπποδρομίες καθιερώθηκαν ως σταθερός θεσμός στο πλαίσιο της ελληνικής και, κυρίως, της αθηναϊκής κοινωνίας. Κατά τα χρόνια της Κατοχής, οι ιπποδρομικοί αγώνες διακόπηκαν, καθώς οι εγκαταστάσεις του Ιπποδρόμου επιτάχθηκαν από τα γερμανικά στρατεύματα, τα οποία προκάλεσαν σημαντικότατες φθορές.

Κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1940 η Προνομιούχος Ελληνική Εταιρεία Ιπποδρομιών ξεκίνησε την επισκευή και ανακαίνιση του εξοπλισμού και των κτηρίων του Ιπποδρόμου. Κάποια από αυτά απέκτησαν ιδιαίτερα περίτεχνη μορφή και χρησιμοποιούνταν για τη διοργάνωση κοσμικών νυκτερινών εκδηλώσεων. Το 1954 αγοράστηκε υπερσύγχρονη, αμερικανικής κατασκευής εγκατάσταση για την εκκίνηση των αλόγων και καταργήθηκαν τα απαρχαιωμένα σχοινιά εκκινήσεων.

Στην προπολεμική περίοδο ο Ιππόδρομος αποτέλεσε στοιχείο της Αθηναϊκής κοσμικής ζωής, ενταγμένος στο Φαληριώτικό κοσμοπολίτικο περιβάλλον, ανάμεσα στα θέρετρα του Παλαιού και του Νέου Φαλήρου.
Πολλοί Καλλιθεάτες συνέδεσαν τη ζωή τους με τον Ιππόδρομο του Φαλήρου, είτε εργαζόμενοι εκεί (αναβάτες, προπονητές, προσωπικό υποστήριξης), είτε δοκιμάζοντας την τύχη τους.
Ακόμη περισσότεροι έζησαν και ζουν με το όνειρο της αξιοποίησης προς όφελος των πολιτών του τεράστιου αυτού χώρου.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου