Σάββατο, 6 Φεβρουαρίου 2016

Θυμάσαι τον Ιππόδρομο του Φαλήρου (Καλλιθέας); Διαμόρφωση χώρου πρώην Ιπποδρόμου το 2016

 
Θυμάσαι τον Ιππόδρομο του Φαλήρου (Καλλιθέας);

Ο παλιός ιππόδρομος, στο Δέλτα του Φαλήρου, στην Καλλιθέα, άνοιξε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 1925 και διέκοψε οριστικά τη λειτουργία του το 2003.

Ο ιππόδρομος στην Ελλάδα

Ο Ελληνικός πολιτισμός σε όλες τις φάσεις της ιστορίας του ήταν στενά συνδεδεμένος με την έννοια του ιπποδρόμου. Από την κλασική Ελλάδα μέχρι και σήμερα ο ιππόδρομος επιβιώνει στην Ελλάδα γνωρίζοντας χρόνια δόξας αλλά και παρακμής.
Πρέπει ωστόσο να αναφερθεί πως το άθλημα έτσι όπως είναι δομημένο σήμερα το χρωστά στους Άγγλους που έθεσαν τις βάσεις για τον σύγχρονο ιππόδρομο. Στα μέσα του 19ου αιώνα οι Άγγλοι ευγενείς ήθελαν να δημιουργήσουν ένα άθλημα της τάξης τους, γι’ αυτόν τον λόγο ανέπτυξαν τον ιππόδρομο σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες και θέλω. Μέγας αρωγός σε αυτήν την προσπάθεια ανάπτυξης του ιπποδρόμου υπήρξε η Βασιλική οικογένεια της Αγγλίας η οποία το έκανε διάσημο σε όλες τις αποικίες του Ηνωμένου Βασιλείου.


Η Ιστορία του ιπποδρόμου στα Αρχαία και Βυζαντινά χρόνια

Ο ιππόδρομος στην Ελλάδα έχει μεγάλη ιστορία, η εκτροφή αλόγων χρονολογείται από την αρχαία Ελλάδα, η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία έχτισε τους πρώτους οργανωμένους ιπποδρόμους με τους αθλητές από όλα τα μήκη και πλάτη της αυτοκρατορίας να επιδίδονται σε αγώνες με άλογα και άρματα.
Η παράδοση αυτή συνεχίστηκε και στον Βυζάντιο με τον ιππόδρομο να παίζει σημαντικό ρόλο στην πολιτική και κοινωνική ζωή της Κωνσταντινούπολης. Ο ιππόδρομος της Κωνσταντινούπολης είχε χωρητικότητα 100.000 ατόμων αλλά το τέλος του ήταν άδοξο καθώς καταστράφηκε από τους Οθωμανούς και σήμερα δεν έχει μείνει σχεδόν τίποτα που να θυμίζει το μεγαλείο του παρελθόντος.

Η ανάπτυξη του ιπποδρόμου στην σύγχρονη Ελλάδα
Η νεοσύστατη Ελλάδα μετά την ανεξαρτησία της από την Οθωμανική αυτοκρατορία καθώς ανήκε στην σφαίρα επιρροής της Μεγάλης Βρετανίας ανέπτυξε τον δικό της μικρό ιππόδρομο για την ισχνή αστική τάξη που υπήρχε στην φτωχή και μικρή τότε Ελλάδα.
Ο πρώτος καταγεγραμμένος ιππικός όμιλος ήταν η Ιππική Εταιρεία Ελλάδας με έτος ίδρυσης το 1882 και μόλις το 1884 διοργάνωσε αγώνες στις υποτυπώδεις εγκαταστάσεις που υπήρχαν τότε στο Φαληρικό Δέλτα.
Ο επόμενος ιππικός όμιλος ιδρύθηκε 18 χρόνια αργότερα το 1900 και η ονομασία του ήταν Φίλιππος κοινωνία εν Ελλάδι, τα ιππικά δρώμενα λάμβαναν χώρα στο Φαληρικό Δέλτα και στον Ποδονίφτη, ενώ το άθλημα ξεκίνησε να αποκτά αίγλη καθώς στους παρευρισκομένους βρίσκονται μέλη της Βασιλικής οικογένειας όπως επίσης και πλούσιοι Έλληνες της διασποράς αλλά και της εγχώριας αστικής τάξης.
Ο ιππόδρομος απέκτησε κρατική ενίσχυση μόλις το 1924 όταν το Ελληνικό κράτος αποφάσισε να βελτιώσει τις εγκαταστάσεις στο Φαληρικό δέλτα, χτίστηκαν εξέδρες, και το θεωρείο της πρώτης θέσης, βελτιώθηκαν οι υποδομές στους χώρους φιλοξενίας των αλόγων ενώ παράλληλα δημιουργήθηκε και σχολή αναβατών!
Επίσημα ο ιππόδρομος άνοιξε τις πύλες του και ξεκίνησε τις εργασίες του στις 20 Απριλίου του 1925.


 
Η ακμή του Ιπποδρόμου στο Φαληρικό Δέλτα

Η δεκαετία του 50 ήταν η χρυσή δεκαετία του Ελληνικού ιπποδρόμου με την αφρόκρεμα της Ελληνικής κοινωνίας να παρίστανται στους αγώνες και στις εκδηλώσεις του ιπποδρόμου, ήταν η δεκαετία που η κοσμική Αθήνα άρχιζε να κατεβαίνει στην παραλία και να συχνάζει στην περιοχή του Φαλήρου. Η ανοδική πορεία του Ιπποδρόμου συνεχίστηκε και κατά την δεκαετία του 60 όταν το πρόγραμμα του ιπποδρόμου εμπλουτίστηκε με περαιτέρω στοιχεία και ο αριθμός των επισκεπτών του αυξήθηκε ακόμα περισσότερο. Το 1968 ένα σύγχρονο σύστημα διεξαγωγής των στοιχημάτων  βελτίωσε την διαχείριση των πονταρισμάτων για λογαριασμό του κράτους. Άλλη μία σημαντική βελτίωση στις εγκαταστάσεις ήρθε στην δεκαετία του 80’ όπου εγκαταστάθηκε κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, επέκταση εξέδρων και δημιουργία παντόκ.

Η μεταφορά του Ιπποδρόμου του Φαλήρου
Με την έλευση των Ολυμπιακών αγώνων της Αθήνας το 2004, το Φαληρικό Δέλτα αξιοποιήθηκε για άλλους σκοπούς γεγονός που επέβαλαν την μετεγκατάσταση του ιπποδρόμου σε άλλη τοποθεσία της Αττικής.
Ο ιππόδρομος μεταφέρθηκε σε νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις στον Μαρκόπουλο της Αττικής.
 Διαμόρφωση χώρου πρώην Ιπποδρόμου το 2016
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου